Cum sa facem fata caniculei?

image

Manifestari ale organismului in caz de canicula

Principalele manifestari in caz de temperaturi ridicate sunt:
– stare de rau general;
oboseala;
soc caloric ce se manifesta prin: febra, tegumente uscate, pierderea cunostintei;
soc hipovolemic care se manifesta prin: tegumente reci si palide, hipotensiune arteriala;
crampe musculare la nivelul membrelor superioare si inferioare;
tulburari de ritm cardiac sau in cazuri graveinfarct miocardic acut;
insomnii neobisnuite care pot fi cauzate de scaderea melatoninei din creier determinand apatie sau stare de nervozitate;
– expunerea prelungita la radiatiile solareasociata cu transpiratia poate conduce la aparitia pe piele a unor bubite rosii, cunoscute sub denumirea de dermatita actinica;
– cresterea hormonilor tiroidieni datorita cresterii temperaturii ambientale accentuand starea de iritabilitate si agitatie.

Astfel, poate aparea astenia fizica marcata precum si perturbari ale unor procese metabolice sau o agravare a simptomatologiei in cazul unor boli cronice (hipertensiune arteriala, diabet zaharat, afectiuni tiroidiene), care se traduc printr-o stare de disconfort.

Persoanele cu risc crescut sunt:
– copiii
– varstnicii
– gravidele
– bolnavii cu afectiuni cronice, in specialcardiace si respiratorii.

Masuri de prevenire a manifestarilor organismului in caz de canicula

Pentru ca sanatatea dvs. sa se mentina la parametrii optimi, in caz de canicula trebuie sa:
– incetati orice fel de activitate fizica indelungata si odihniti-va intr-un loc racoros daca va resimtiti in urma expunerii la temperaturi ridicate;
– evitati iesirile si activitatea fizica (plimbari,sport, gradinarit, etc.) in timpul orelor „calde” ale zilei, in special in intervalul orar 12-16;
– practicati activitatile sportive dimineata sau seara, astfel veti creste rezistenta organismului la canicula de peste zi;
– evitati efectuarea unor eforturi fizice sustinute in perioada zilei in care temperatura atinge valorile maxime; activitatea din agricultura, santiere de constructii, hale industriale, care nu au posibilitatea asigurarii unor conditii de microclimat corespunzatoare, se va desfasura dimineata si seara si in aceasta perioada se recomanda consumul unor cantitati suficiente de lichide;
– evitati expunerile la soare si folositi mijloace de protectie (palarii, umbrele, ochelari de soare, imbracaminte subtire din tesaturi naturale in culori deschise). Este foarte important ca in deplasari sa aveti la indemana lichide (apa, sucuri);
– beti multa apa sau sucuri de fructe (2-4 litri pe zi) pentru a va rehidrata organismul;
– consumati alimente cu continut redus de grasimi, in special de origine animala;
– evitati consumul de alcool si cafea;
– in incaperi: protejati ferestrele cu draperii in zonele expuse la soare, pastrati ferestrele inchise in timpul zilei, apelati la sisteme de ventilatie sau aer conditionat;
– dusurile frecvente cu apa la temperatura moderata ajuta organismul sa faca fata in perioadele cu canicula.

Pentru evitarea neplacerilor cauzate de canicula se impun masuri de inlocuirea a pierderilor organismului prin transpiratie (a pierderilor de apa, saruri minerale si vitamine) pentru refacerea conditiilor normale de functionare a organismului. Acest lucru poate fi realizat prin consumarea zilnica, in perioada cu temperaturi extreme, a cel putin doi litri de lichide, care nu vor fi consumate prea reci pentru ca acestea se elimina inainte de a hidrata organismul. De asemenea, se recomanda consumul uneicantitati crescute de fructe si legume care datorita rezervelor de apa, saruri minerale si vitamine pe care le contin si datorita faptului ca, in organism, ele cedeaza apa sub forma de efect retard, asigura in mod constant si pe termen lung necesarul de lichid al organismului. Consumand cat mai multe fructe si legume crude dispare senzatia de sete datorita efectului retard de eliberare a apei din tesuturile vegetale. In plus, fructele si legumele elibereaza prin consum un numar mic de calorii.
Se mai recomanda consumul de ceaiuri caldute, usor indulcite: de soc, de musetel, de sunatoare si mai ales de urzici (inhiba senzatia de sete), la temperatura camerei. Alegerea acestor ceaiuri se poate face si in functie de necesitatile terapeutice.

Alimentatia trebuie sa fie variata si judicios intocmita, in ideea de a se consuma numai acele produse cu valoare calorica mica.

Recomandari ale Ministerului Sanatatii
Pentru populatia generala

Recomandari:
– Evitati, pe cat posibil, expunerea prelungita la soare intre orele 11 – 18;
– Daca aveti aer conditionat, reglati aparatul astfel incat temperatura sa fie cu 5 grade mai mica decat temperatura ambientala;
– Ventilatoarele nu trebuie folosite daca temperatura aerului depaseste 32 grade Celsius;
– Daca nu aveti aer conditionat in locuinta, la locul de munca, petreceti 2-3 ore zilnic in spatii care beneficiaza de aer conditionat (cinematografe, spatii publice, magazine);
– Purtati palarii de soare, haine lejere si ample, din fibre naturale, de culori deschise;
– Pe parcursul zilei faceti dusuri caldute, fara a va sterge de apa;
– Beti zilnic intre 1,5 – 2 litri de lichide, fara a astepta sa apara senzatia de sete. In perioadele de canicula se recomanda consumul unui pahar de apa (sau echivalentul acestuia) la fiecare 15 – 20 de minute.
– Nu consumati alcool (inclusiv bere sau vin) deoarece acesta favorizeaza deshidratareasi diminueaza capacitatea de lupta a organismului impotriva caldurii;
– Evitati bauturile cu continut ridicat decofeina (cafea, ceai, cola) sau de zahar (sucuri racoritoare carbogazoase) deoarece acestea sunt diuretice;
– Consumati fructe si legume proaspete (pepene galben, rosu, prune, castraveti, rosii) deoarece acestea contin o mare cantitate de apa;
– O doza de iaurt produce aceeasi hidratare ca si un pahar de apa;
– Evitati activitatile in exterior care necesit un consum mare de energie (sport, gradinarit, etc).
Recomandari colective:
– Aveti grija de persoanele dependente de voi (copii, varstnici, persoane cu dizabilitati) oferindu-le, in mod regulat lichide, chiar daca nu vi le solicita;
– Pastrati contactul permanent cu vecini, rude, cunostinte care sunt in varsta sau cu dizabilitati, interesandu-va de starea lor de sanatate.

Pentru copii si familiile lor

– Dati copilului sa consume, in mod regulat, lichide proaspete, chiar daca acesta nu vi le cere, si ajutati-l sa le bea;
– Nu lasati niciodata copilul singur, chiar pentru perioade scurte de timp, in masini sau in incaperi prost ventilate;
– Luati cu dumneavoastra cantitti suficiente de apa in cazul unei deplasari cu un autovehicul;
– Evitati sa scoateti copilul din casa, pe perioada de canicula, mai ales daca este bebelus (0-12 luni);
– In cazul in care iesiti cu copilul, imbracati-l lejer, chiar daca are pana la 9 luni;
– Nu uitati sa-i protejati capul cu o palarie de soare;
– Nu ezitati sa lasati copilul dezvelit atunci cand doarme;
– Nu este recomandat scaldatul in apa rece.

Populatia cu risc (varstnici, persoane cu boli cronice, persoane cu dizabilitati)

Recomandari:
– Evitati, pe cat posibil, sa iesiti din casa intre orele 11 – 18;
– Daca trebuie sa va deplasati in afara locuintei, este de preferat sa o faceti fie dimineata devreme sau seara; deplasati-va pe la umbra si evitati pe cat posibil expunerea in plin soare;
– Este recomandat consultarea medicului curant, mai ales daca ultima consultatie a fost cu cateva luni in urma;
– Nu se introduce nici un�medicament nou in schema de tratament, chiar daca acesta poate fi procurata fara reteta;
– Daca aveti aer conditionat, reglati aparatul astfel incat temperatura sa fie cu 5 grade mai mica decat temperatura ambiental;
– Ventilatoarele nu trebuie folosite daca temperatura aerului depaseste 32 grade Celsius;
– Daca nu aveti aer conditionat in locuinta, petreceti 2-3 ore zilnic in spatii care beneficiaza de aer conditionat (cinematografe, spatii publice, magazine);
– Purtati palarii de soare, haine lejere si ample, din fibre naturale, de culori deschise;
– Pe parcursul zilei faceti dusuri caldute, fara a va sterge de apa;
– Beti zilnic intre 1,5 – 2 litri de lichide, fara a astepta sa apara senzatia de sete. In perioadele de canicula se recomanda consumul unui pahar de apa (sau echivalentul acestuia) la fiecare 15 – 20 de minute;
– Nu consumati alcool (inclusiv bere sau vin) deoarece acesta favorizeaza deshidratarea si diminueaza capacitatea de lupta a organismului impotriva caldurii;
– Evitati bauturile cu continut ridicat de cofeina (cafea, ceai, cola) sau de zahar (sucuri racoritoare carbogazoase) deoarece acestea sunt diuretice;
– Consumati fructe si legume proaspete (pepene galben, rosu, prune, castraveti, rosii) deoarece acestea contin o mare cantitate de apa;
– O doza de iaurt produce aceeasi hidratare ca si un pahar de apa;
– Evitati activitatile in exterior care necesit un consum mare de energie (sport, gradinarit, etc).

Caldura este mai greu de suportat:
– In primele zile de canicula, pentru ca organismul nu este obisnuit cu temperaturile ridicate;
– Daca sunt temperaturi ridicate, atat ziua cat si noaptea, pentru mai multe zile consecutiv;
– Cand umiditatea atmosferica este ridicata si nu sufla vantul;
– Poluarea atmosferei se adauga caldurii.

Cum putem sa limitam cresterea temperaturii in locuinte:
– Inchideti ferestrele expuse la soare, trageti jaluzelele si/sau draperiile;
– Tineti ferestrele inchise pe toata perioada cat temperatura exterior este superioara celei din locuinta;
– Deschideti ferestrele seara tarziu, noaptea si dimineata devreme, provocand curenti de aer, pe perioada cat temperatura exterioara este inferioara celei din locuinta;
– Stingeti sau scadeti intensitatea luminii artificiale;
– Inchideti orice aparat electro-casnic de care nu aveti nevoie.

Pentru populatia generala

Expunerea corpului la temperaturi ridicate reprezinta o agresiune/stress asupra organismului nostru.

Daca organismul nu reuseste sa-si mentin temperatura in jur de 37 grade Celsius sau pierderile de apa si saruri nu sunt inlocuite in mod adecvat pot aprea:
Crampele de caldura
Insolatia
– Epuizarea
Socul hipertermic

Crampele de caldura apar la nivelul abdomenului, bratelor, memebrelor inferioare, mai ales atunci cand transpiram abundent in timpul unor activitati fizice solicitante.
Masuri de luat:
– Incetarea exercitiului fizic regulat;
– Activitatile fizice intense se reiau dupa mai multe ore;
– Se recomanda consumarea de sucuri de fructe naturale sau de bauturi energizante diluate cu apa;
– Daca aceste crampe dureaza mai mult de o ora este necesar consultul medical.

Epuizarea datorata caniculei apare dupa cateva zile de canicula si se manifesta prin somnolenta, senzatia de slabiciune si oboseala, somn agitat sau insomnie.

Masuri de luat:
– Odihna in locuri racoroase;
– Se recomanda consumarea de sucuri de fructe naturale sau de bauturi energizante diluate cu apa;
– Daca simptomele dureaza mai mult de o ora este necesar consultul medical.

Insolatia este data de expunerea direct si prelungita a capului la soare. Se manifesta prin: dureri de cap violente, somnolenta, greata si eventual pierderea cunostintei, febra si uneori arsuri ale pielii.
ATENTIE: riscul de a face insolatie este mult mai ridicat la copii.
Masuri de luat:
– Evitati expunerea prelungit la soare, mai ales intre orele 11-18;
– Persoana este dusa la umbra si se efectueaza manevre de scadere a temperaturii (se face cat mai mult ventilatie, se uda corpul cu apa si i se dau sa bea lichide).

Socul hipertermic este o urgenta medicala. Apare ca urmare a incapacitatii organismului de a-si mentine temperatura normala, aceasta crescand repede, ajungand/depsind 40 grade Celsius.
Simptome: pielea este foarte calda, rosie si uscata, dureri de cap violente, dezorientare si pierderea cunostintei (lesin), eventualconvulsii.
Masuri de luat:
– Se solicita serviciul de urgente medicale (Salvarea).
– In asteptare, persoana este dusa la umbra si este udata cu ap rece, asigurandu-se o buna ventilatie. Daca este posibil, persoanei i se face un dus rece.
ATENTIE: fara acordarea rapida a ingrijirilor medicale, socul hipertermic poate fi fatal.

 

hsttp://m.sfatulmedicului.ro/Agresiuni-termice/cum-sa-facem-fata-caniculeii_1236

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s