17 SECRETE PENTRU UN SOMN BUN

1.Opriti orice sursa de radiatii sau lumina albastra cu cel putin o ora inaite de culcare. Bine ar fi sa nu aveti un ceas digital sau telefonul mobil ori tableta/laptopul pe noptiera. Nici vizionarea la televizor inainte de culcare nu este o idee buna, ca si existenta televizorului in dormitor, datorita radiatiei si energiei electrostatice degajate.

Daca nu le puteti opri, macar acoperiti sursa de lumina, iar televizorul incercati sa-l pastrati inchis intr-o comoda.

2.Evitati picotitul la birou sau somnul de dupa-masa daca stiti ca  aveti probleme cu somnul noaptea. Incercati mai bine o plimbare in aer liber sau o conversatie cu un prieten sau un pahar cu apa rece daca simtiti ca va ia  somnul la birou.

3.Nu mai verificati ceasul pe timpul noptii, ingrijorandu-va ca nu va veti trezi sau nu veti auzi alarma. Somnul fragmentat este obositor. Puneti ceasul ascuns vederii si la distanta daca vreti sa nu-l opriti la primul impuls si sa ratati trezirea.

4.Asezati o perna sub genunchi daca dormiti pe spate sau intre picioare daca dormiti pe o parte, pentru reducererea durerilor lombare si un somn linistit.

5.Dormiti cu gatul intr-o pozitie comoda, care sa asigure pozitionarea nasului pe o traiectorie cu  plexul solar, fara a torsiona stomacul sau capul. Gasiti o perna comfortabila  care sa nu va provoace torticolis in zori.

6.Aerisiti si schimbati asternuturile cat mai des, pentru indepartarea prafului si a fragmentelor de tesuturi exfoliate sau a secretiilor eliminate in timpul somnului, aerisiti salteaua si pernele care pot „colectiona” acarieni ce produc alergii cu toata pleiada de reactii neplacute care afecteaza negativ somnul. De asemenea dezinfectati si schimbati  periodic salteaua si burdufurile pernelor.

7.Pastrati dormitorul doar pentru relaxare, somn si dragoste. Nu aduceti aici problemele de la birou, telefonul mobil, televizorul care pot afecta calitatea somnului. Lasti grijile zilei la usa dormitorului cu 2-3 ore inainte de culcare. Pastrati o temperatura si o umiditate optime  sanatatii si unei odihne placute. Folositi lumini calde si reduse, becuri mici de 15-30 wati, pentru a permite creierului sa secrete melatonina ce induce somnul.

8.Reglati-va ceasul biologic, asa incat sa va treziti cu usurinta chiar si in weekend, bucurandu-va de ziua ce incepe.  Nu sariti din pat! Intindeti-va si respirati adanc privind spre lumina  zilei ce incepe, meditati la ce aveti de facut si cum sa faceti mai bine, apoi porniti incet motoarele. Lumina soarelui este cel mai puternic euforizant si energizant de dimineata.

9.Evitati cafeaua si tot ce contine cofeina. Este simplu, cafeaua nu da dependenta, iar ideea ca „nu functionez fara cafea” este un mit. Cafeaua poate fi inlocuita cu un  fresh de fructe sau chiar cu un simplu fruct care pe langa energie va da si vitamine.

10.Exercitiile fizice regulate va mentin in forma si sanatosi asigurand un somn profund. Daca pot fi facute in zori, dupa trezire, este un mod minunat de incepere a zilei. Sunt binevenite oricand, evitand insa efortul fizic major inainte de culcare, cand sunt recomandate exercitii de tip yoga, thai chi.

11.Evitati mesele copioase inainte de culcare, mancarurile greu digerabile si nu mai mancati inainte cu o ora de a merge la somn. O gustare usoara constand in branzeturi sau lapte cu cereale, ar putea fi suficient pentru masa  de seara.

12.Desi alcoolul  pare ca induce o inlaturare a grijilor si o stare de somnolenta, da defapt un somn agitat si superficial. Mai indicat seara inaite de culacare este laptele sau un ceai de plante cum este musetelul, lavanda, teiul, sau chiar apa de trandafir. Incercati sa nu mai consumati lichide cu doua ore inainte de culcare, pentru a evita mersul la baie pe timpul noptii si fragmentarea somnului, iar la baie ar fi bine sa aveti o lumina de veghe pentru ca impactul cu lumina puternica sa nu va trezeasca in totalitate.

13.Folositi un zgomot de fond neutru, calmant care sa acopere zgomotul strazii, sau alte zgomote  care pot afecta calitatea somnului. Parintii se mai scoala in toiul noptii din grija pentru copii lor desi acestia au crescut demult si nu mai au nevoie de supraveghere. Puteti folosi o muzica relaxanta sau un ventilator in perioadele mai agitate, care sa reduca stresul si sa induca un somn odihnitor.

14.Evitati fumatul inainte de culcare, cu cel putin patru ore inainte de culcare, pentru ca nicotina este un stimulant ca si cofeina si va va agita ducand la insomnie.

15.Tineti animalele de casa departe de dormitor si in special de pat, in care pe langa resturi de par, blana, praf care pot fi alergeni redutabili, pot aduce si parazit,i toate acestea afectand calitatea somnului. Invatati animalele si copii sa doarma fiecare in patul lor.

16.Cu o ora inaite de culcare incearcati sa treceti ziua in revista, felicitandu-va pentru reusite, listand solutii la problemele nerezolvate, ascultand muzica relaxanta intr-o baie aromata sau un dus care sa indeparteze mizeria si grijile zilei, meditand sau citind o lectura placuta. Acceptati ca ati facut tot ce se putea face si ca maine este o alta zi in care puteti sa faceti ce n-ati facut astazi.

 17.Evitati pe cat posibil pastilele care induc somnul si care pe langa alte efecte secundare pot da si dependenta. Apelati la ele numai in conditii extreme si numai dupa prescriptia medicului.

Daca insa insomnia persista mai mult de o luna si nici unul din remediile de mai sus nu ajuta, atunci este cazul sa mergeti la un doctor, pentru ca ea este un simptom de boala. Depresia, astmul, artrita, boala de reflux gastro-esogagian, dereglarile hormonale si bolile endocrine pot da insomnii severe si numai un control medical minutios poate determina cauza si permite un tratament corespunzator.

Nu apelati la automedicatie si suplimente asa zis naturale care administrate haotic pot face mai mult rau decat bine. Consultati medicul de familie care va va da sfatul si tratamentul cel mai bun.

sursa: Laura J. Martin, MD

http://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-benefits-10/slideshow-sleep-tips

Anunțuri

5 comentarii la “17 SECRETE PENTRU UN SOMN BUN

  1. Pingback: 7 METODE PRIN CARE SA SCAPI DE SFORAIT | Lucy Visinescu's Blog

  2. :))))) poza cu… 15 cred… mi-a stârnit un râs… crepuscular! ce tare e!!!! recunosc… nu îndeplinesc nici măcar o condiție… și mă mir că somnul meu e cum e… mersi lucy 😛

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s