DIN EXPERIENTA UNUI PACIENT CU TRATAMENT ORTODONTIC

 la cabinetFobia de stomatolog  incepand cu mirosul de eugenol si terminand cu tiuitul turbinei m-au facut sa pierd vreo doi dinti, pe care bineinteles ca nu i-am inlocuit si uite asa a inceput migratia vecinilor si antagonistilor si cand in cele din urma am hotarat ca un stomatolog nu poate zambi cu „dinte-pauza-lipsa” surprizaaaa!

Nu mai era suficient loc pentru o lucrare  protetica. Am avut posibilitatea si oportunitatea de a beneficia de un tratament ortodontic de ultima generatie. Cred ca am fost printre primii pacienti din Romania cu aparat lingual.

Eram vesela si fericita, proaspat intoarsa din vacanta din Canada, asteptand plecarea la un congres la Istambul. Cand Iana mi-a pus brecketurile din aur, pe fata interna a dintilor a fost ok. Mai putin ca m-a umplut de praf de la sablatorul cu care a curatat dintii pentru o mai buna adeziune. A pus apoi arcurile prin tensiunea carora dintii aveau sa fie adusi pe pozitia dorita si apoi elasticele cu care a fixat arcurile pe brecketuri. Totul era ok.

Tragedia abia acum incepea. Eu care vorbesc mult si repede, mi-am facut limba praf si m-am transformat intr-o muta. Imi daduse niste ceara pe care o lipeam pe interior, in special cand mancam, dar aceasta se topea si o inghiteam repede. Nu puteam musca nimic! Nu puteam manca covrigi, coaja de paine, alimente crocante, alune, fistic, pop corn, pentru ca exista riscul desprinderii brecketurilor. Cata frustrare cand la Istambul  si-au luat cu totii porumb fiert, iar eu am inghitit in sec. Nici alimentele lipicioase si moi nu erau de preferat,  fiind greu de curatat ulterior. Guma de mestecat a fost o idee foarte proasta, asa ca n-am uitat-o pana la sfarsitul tratamentului.

Cu timpul m-am obisnuit. Mi-am adaptat dieta, m-am inarmat cu periute interdentare , dus bucal si multa apa de gura. Cand am folosit prima oara dusul bucal am simtit ca reusesc sa curat cum trebuie atat dintii cat si aparatul.

Ramaneau controalele periodice, la trei sapatamani, cand se schimbau arcurile si mai dureau dintii, dar air-flow-ul, dusul acela profesional cu bicarbonat imi dadea asa o senzatie de curat, ca uitam repede de durere.

Nu pot spune ca adormeam pe scaun la Iana, pentru ca sedintele erau scurte si se misca foarte repede cu toate sarmele si clestii aceia, de ma miram cum de nu se inteapa, dar vocea calma ma asigura ca totul este in regula si ma linisteam.

Si oricum rezultatul final, doua arcade dentare aliniate si complete prin tratamentul protetic care a urmat, au facut sa merite micile inconveniente.

Si inca ceva!

Mare atentie unde si la cine faceti tratamentul  ortodontic, care nu presupune doar indreptarea dintilor, ci si stabilirea unei ocluzii functionale si eficiente. Rezultatele obtinute se pierd usor daca nu se face contentie fixa cu retainere colate (o sarmulita lipita cu rasina compozita pe interiorul dintilor frontali).

Tratamentul ortodontic  presupune implicare de ambele parti, pacient si medic.

Ca pacient daca nu respecti controalele si sari o programare, doua, trei, prelungesti tratamentul, iar daca nu realizezi o buna igienizare, poti face carii.

Un tratament condus incorect poate da pulpite, resorbtii osoase sau radiculare, retractii gingivale.

Nu va bucurati la oferte si promotii caci uneori puteti pierde mai mult decat credeti ca ati castigat. Mergeti la medici recomandati si verificati de prieteni, familie, anturaj.

4 comentarii la “DIN EXPERIENTA UNUI PACIENT CU TRATAMENT ORTODONTIC

    • Bun proiect!
      Tocmai am revazut o pacienta care a avut tratament ortodontic, mai mult pentru corectarea ocluziei, avand dintii destul de drepti. Din cauza ocluziei (modul cum se suprapun dintii celor doua maxilare) avea probleme cu articulatia temporomandibulara, care prin frecarea oaselor in timpul inchiderii si deschiderii gurii, scotea niste zgomote (cracmente) si avea frecvent dureri de cap si probleme la deschiderea maxima a gurii (in timpul cascatului spre exemplu). Acum la doi ani dupa finalizarea tratamentului, aceste probleme au disparut.

      Apreciază

        • Din cauza ocluziei incorecte (modul cum dintii celor doua arcade se suprapun) pot aparea zgomote in articulatia temporomandibulara prin frecarea oaselor in articulatie atunci cand discul interarticular este distrus, cu dureri de cap locale sau iradiate si cu dureri la deschiderea gurii. Articulatia temporomandibulara este cea mai fina si cea mai solicitata din organism. De aceea spun pacientilor cu deficiente majore de ocluzie ca dintii strambi sunt inestetici si se curata greu, dar daca nu te deranjeaza e ok, insa articulatia temporomandibulara odata afectata nu se mai vindeca si migrenele sunt pe viata.

          Apreciază

Lasă un răspuns

